Kozlíček polníček (polní) je oblíbená listová zelenina, kterou lze vypěstovat na záhonu, v truhlíku na balkóně a také roste ve volné přírodě. Pěstované odrůdy ale mají mnohem lepší chuť než ty volně rostoucí. Jestliže vás klasický hlávkový nebo ledový salát už omrzel nebo k němu hledáte vhodnou alternativu, je polníček skvělým řešením.

V kuchyni se dá využít pro přípravu celé řady zeleninových příloh. Je oblíbený zejména v zemích západní Evropy, postupně se ale dostává i do českých kuchyní. Jeho využití je opravdu široké a než ho kupovat balený, tak je určitě lepší mít na zahrádce svůj vlastní čerstvý.

Jak pěstovat kozlíček polníček

Polníček vyžaduje pro svůj růst slunné stanoviště a dobře propustnou zeminu, která bude vyhnojená organickým hnojivem. Vysévá se přibližně od začátku jara až do jeho poloviny. Pak se dá pěstovat i koncem léta nebo v polovině podzimu.

Nesvědčí mu příliš horké dny. Během nich se nedočkáte velké úrody, jelikož polníček rychle vykvete a zhořkne. Jestliže ho vyséváte za chladnějších dnů, vyplatí se ho chránit sklem nebo netkanou textilií. Dá se tedy pěstovat i například ve skleníku nebo v pařeništi, kde mu podmínky opravdu svědčí.

Výsev polníčku

Jestliže se rozhodnete pro vysetí polníčku, vytvořte na záhonu přibližně 1 cm hluboké rýhy, které budou mít mezi sebou rozestupy zhruba 25 cm. Jakmile polníček vyroste, měly byste ho protrhat tak, aby se sazenice nacházely ve vzdálenosti 15 cm od sebe.

První týdny po výsevu se vyplatí půdu dobře zalévat a okopávat, jedině tak polníčku zajistíte ty nejlepší podmínky a minimalizujete výskyt plevele.

Kdy se sklízí polníček

Své úrody se dočkáte během několika týdnů. Počkejte, dokud polníčku nenaroste čtvrtý pás listů. Následně můžete buď odříznout kořínek a celou rostlinu tak vytrhnout nebo trhat jenom ty největší listy a polníček nechat dále růst. Tak si po několik týdnů zajistíte dostatečnou úrodu a budete mít jistotu, že vám polníček hned nezavadne. Mějte však na paměti, že se jedná o krátkověkou plodinu, kterou se nevyplatí pěstovat na záhonu příliš dlouhou dobu.

Pozitivní účinky na organismus

Polníček se využívá v kuchyních nejen pro svou výbornou chuť, ale také pro pozitivní účinky, které má na organismus. Jelikož obsahuje velké množství vitamínu C, A nebo E, tak je výborným pomocníkem při posilování imunity. Z minerálů se v něm nachází například železo, hořčík, draslík a samozřejmě v něm nechybí ani kyselina listová.

Polníček tak mimo jiné i podporuje krvetvorbu, zlepšuje odolnost proti stresu nebo výkonnost. Do jídelníčku se ho proto opravdu vyplatí zařadit jako alternativu k dalším druhům salátů. Před konzumací ho nezapomeňte řádně omýt. Dochutit ho můžete libovolnými druhy koření. Skvěle se na něj hodí zálivka z hořčice, oleje, octa či citronové šťávy.

Další články z rubriky

Štítky: ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *